Kuinka pitkään varaa katsoa laskevia Pisa-tuloksia

Tiukka suhtautuminen kännyköihin oppitunnilla on hieno juttu. Sen lisäksi oikeaan oppimiseen tarvitaan painetut oppimateriaalit. Tässä muutamia keskeisiä syitä:

1.     Parempi keskittyminen – Painetut kirjat eivät sisällä houkuttelevia linkkejä, ilmoituksia tai muita digitaalisia häiriötekijöitä.

2.     Syvempi oppiminen – Tutkimukset osoittavat, että käsin kirjoittaminen ja paperilta lukeminen tukevat muistia ja ymmärtämistä paremmin kuin ruudulta lukeminen.

3.     Parempi hahmottaminen – Fyysiset kirjat auttavat opiskelijaa hahmottamaan tekstin kokonaisuutta ja löytämään tietoa nopeammin.

4.     Helppo muistiinpanojen teko – Painettuun kirjaan voi helposti tehdä merkintöjä, alleviivauksia ja muistiinpanoja ilman teknisiä rajoitteita.

5.     Oppilaiden yhdenvertaisuus – Kaikilla ei ole samanlaisia digilaitteita tai internetyhteyksiä, mutta painettu kirja on aina käytettävissä riippumatta teknologiasta.

6.     Fyysinen läsnäolo tukee muistamista – Kirjan fyysinen olemus ja sivujen selaaminen auttavat muistamaan, missä tieto sijaitsee, toisin kuin digitaalisessa muodossa, jossa skrollaus voi hämärtää kokonaiskuvaa.

7.     Vähemmän kognitiivista kuormitusta – Digitaalinen oppiminen voi vaatia monimutkaisten käyttöliittymien hallintaa, mikä vie huomiota itse oppisisällöstä.

8.     Parempi hyvinvointi – Liiallinen ruutuaika voi lisätä stressiä ja heikentää unen laatua, kun taas painetut kirjat tarjoavat luonnollisemman ja rauhallisemman oppimisympäristön.

Kysymys kuuluukin enää, kuinka pian kunnat alkavat satsata painettuihin materiaaleihin, sillä Suomella ei ole varaa nyt rakennettavaan osaamisvajeeseen.

Edellinen
Edellinen

Kännykkäkielto oppitunniella on oikea suunta

Seuraava
Seuraava

Helsingin ydinkeskustan elinvoima kriisissä – saavutettavuuden parantaminen avainasemassa